Omdat we een kleine afstand moesten afleggen, hadden we alle tijd . Zo lieten we eerst de regenbui over komen, en konden we om kwart voor tien , droog vertrekken . We hadden verschillende havens in Novi-Sad bestudeerd, en waren ervan overtuigd,een plek te vinden.
Samen met de Freeda , gingen we op pad.
Doordat Christof van de Freeda voor lag, was hij de zijarm in gegaan, waar wel 3 havens moesten zijn. Hij kwam teleurgesteld terug. Alleen voor vissersbootjes.
Langs de oever stonden ook aanlegsteigers aangegeven, langszij bij restaurants. We voeren erlangs, maar alles zat met ‘houtje touwtje ‘constructies vast. Al zouden wij langszij gaan, slepen we een heel restaurant mee.
Ondertussen kwam er een beambte op ons af gevaren, en gaf aan dat we er weg moesten, want er waren roeiwedstrijden gepland. Acht met stuurman. Kameraploegen stonden al op de brug. We hadden ze wel gezien, maar we dachten dat ze voor ons waren.
We konden aan een ponton bij de volgende brug overnachten . Met stroom en water, en 5 minuten van het centrum. Wij er naar toe. Het bleek een ponton van de douane. Daar zaten 3 mensen ,hun dag vol te maken, want er kwam niemand.
Wij legden aan.
Tijdens de oorlog van 1999 ,werden er hier 3 bruggen kapot geschoten door de VN.
Nu stonden er weer 3 nieuwe bruggen.
Er kwam een telefoontje binnen. Voor ons bestemd. Of we ons aan wilde melden bij de politie, en de de captain regionaal . De captain was al gesloten bij aankomst. De politie maakte een copie van het inklaringsbewijs. We konden weer terug.
Novi-Sad is een bruisende stad, waar veel toeristen op af komen. Vooral lokale mensen.
Met wat bijzondere gebouwen, herdenkings monumenten, kerken en pleinen, had de hoofdwinkelstraat wat weg van de Kalverstraat. Het leefniveau en het aanbod kleding en banken, was hier hoger dan de vorige plaatsjes. Tevreden , met wat we gezien hadden, keerden we terug naar de boot.
We waren nog maar net klaar met ons avondeten, toen er weer gebeld werd door de man van vanmiddag. Of we 100 euro per boot wilde betalen, dan mochten we tot morgen 8 uur blijven liggen.
Ik kon het hier niet mee eens zijn. Het bedrag werd direct gehalveerd naar 100€ voor twee boten.
Daar we gewend waren 20€ te betalen. Konden we ook hier niet mee akkoord gaan. Verder kwamen we niet in overleg.
We werden verzocht 10€ per schip te betalen voor de middag, en we gingen.
De toezichthoudend ambtenaar begreep ons, en snapte niets van de houding van zijn meerdere.
Het was al donker. De verlichting werd geplaatst, en met een zekere spanning vertrokken we. Er werd snel een studie gemaakt, waar we heen konden. We kozen voor een plek achter een eiland, en na een uurtje varen , met twee digitale wegwijzers in de kuip voor ons, lieten we het anker zakken.
De Freeda tegen ons aan.
Het is zeer lastig om in het donker te varen. Lang niet alle tonnen zijn verlicht.
Waar je ben, ervaar je pas de volgende morgen, wanneer het licht is.
Om de spanning weg te drinken, kwamen na afloop van het avontuur, de kleine glaasjes op tafel.
Al snel bleek, dat er meer genuttigd werd, dan er koud stond. We zijn gewoon gestopt, toen het bedtijd was.