van Montfoort naar Gorinchem


Een muts op mijn hoofd, mijn kraag staat omhoog, het is hier erg koud, maar gelukkig wel droog!

Door Marcel.

Montfoort

‘S ochtends beginnen we met ontbijt aan boord. De deur goed dicht houden want het begon binnen net een beetje warm te worden. Bij vertrek komt er andere boot ons voorbij en breekt er een zonnetje door. Varend door de open polder zijn we net een stel wintersporters, zonnebril op en compleet ingepakt met sjaal, muts en handschoenen. Die laatste moeten we af en toe uit doen om het navigatiesysteem AIS het zwijgen op te leggen. Deze waarschuwt ons namelijk constant voor naderend gevaar. De handen warmen we aan de koffie met een stuk taart erbij.

IJsselstein

montfoort-polder Tot aan IJsselstein zijn er geen bruggen waar we niet onderdoor kunnen. Het sturen blijkt voor ons allen lastig. Als je een paar seconden niet oplet moet je flink corrigeren en echt breed is de IJssel niet. Onderweg ook weer veel mensen die de borden Amsterdam -> Istanbul op de boot fronsend bekijken. De bruggen in IJsselstein worden vlug bediend. In de luwte van de stad is het in het flauwe zonnetje best te doen.

Nieuwegein

nieuwegeinVervolgens de A2 onderdoor naar Nieuwegein en daar afslaan richting het Merwedekanaal. Tussendoor ook nog wat foto’s schieten. De brug in de verte staat al op rood-groen maar springt plots op dubbel rood, zal wel pauze zijn. Een andere wachtende schipper vraagt ons wanneer we denken aan te komen in Istanbul. Nou dat redden we niet meer voor het donker wordt. Door de sluis heen (gaan we nou omhoog of omlaag?) en dan de Lek oversteken. Hier goed opletten op de grote jongens die voorbij denderen. Die hadden we op de AIS al aan zien kunnen komen, maar niet aan gedacht. En vanwege de constante valse meldingen hadden we het geluid uitgezet, dus werden we ook niet meer gewaarschuwd.

Vianen

vianen-sluisBij de sluis van Vianen staat een bord met WAITING… We kunnen de sluis wel in en gaan met Djipsie de kant op. In de sluis is al een bootje van Rijkswaterstaat. Deze vraagt ons welk tempo wij willen varen om zo samen door de bruggen te gaan. Hij blijkt met een assistente de intercoms van de bruggen te moeten controleren. Hij vaart ons telkens iets vooruit. Voor hem gaan uiteraard alle bruggen meteen open en wij kunnen mooi meeliften. De A2 en A27 onderdoor het saaie rechte stuk van de Merwede af. In teams gaan we om de beurt binnen een eitje bakken en opwarmen. We maken een goodiebag pakketje klaar voor de RWS man, maar hij gaat bij Gorinchem toch een andere kant nog op. Iets voor drie uur komen we aan bij een bijna lege, maar net geveegde aanlegsteiger. Ik maak nog even wat foto’s voor de bovenbalk van de site.

Gorinchem

gorinchem-rwsNa het afscheid lopen we via de bewegwijzerde bordjes in 10 minuten naar het station. Vlak voor het station is er een brug afgezet, het brugdeel is er zojuist ingehesen. Navraag leert dat we er niet over mogen en we de andere brug moeten nemen. Die bus kunnen we dus wel vergeten. Na een stadswandeling van een half uur komen we toch bij het station aan. De terugreis blijft redelijk in de buurt van de heenreis want ook nu komen we in Vianen en Nieuwegein. Tot 5 keer toe kruisen we de vaarwegen waar we op de heenreis voeren.

Ondanks dat het varen vlot verliep, toch van half negen tot vijf van huis geweest. Tot de volgende keer, maar dan met warmer weer!


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.