29 km 2 sluizen
Hele groepen scholieren kwamen van de pont af naar school, en dat om de paar minuten. Twee veerponten hebben de zorg over de schoolgaande jeugd in Schoonhoven. Een rondje met de hond bracht me weer op plekken, die we gisteren gemist hadden. De trouwjurken winkel, de juwelier, de groenteman. Allemaal winkels die net open gingen of al open waren. Een groenteman deed zijn uiterste best om zijn mooie producten te verkopen. Hij was niet goedkoop, maar erg goed.


We gingen om negen uur de haven uit. We hadden een afspraak met een monteur voor het keteltje in de haven “De Peiler”,in Vianen. We waren ruim voor tijd, nuttigde onze boterhammen en verwelkomde de monteur, die daarna 2 uur beneden deks in een klein hoekje , zijn dingetje kon doen, waar ik dan weer een stevige rekening van kreeg. Alle kwetsbare onderdelen zijn weer vervangen, en de ketel kan weer jaren mee.

Ik haalde bij de havenmeester wat info binnen over de beste route naar Utrecht. Of binnendoor via Nieuwegein, met twee sluizen en een brug die open moet, of via de Beatrix sluizen naar het Amsterdamrijn kanaal, tussen de reuzen van de rivieren . Hij adviseerde me via de Beatrixsluizen te gaan. De sluiswachters zijn minder negatief met jachtjes, sinds er een derde sluis is gemaakt.
En zo lag ik niet naast een rijnaak of andere binnenvaarder, maar naast een kustvaarder. Een schip dat de zeeën bevaart en blijkbaar ergens in het binnenland zijn vrachtje gaat halen. Voor mij op zich geen probleem, want hij lag aan de andere zijde van de sluis. Alle schepen in de sluis wisten dat wij er ook in lagen, en dat ze hun schroef uit moesten zetten, anders liggen wij zo dwars in de sluis. We zijn eenmaal niet bestand tegen die enorme krachten die van die schepen afkomen. Daarom wachten we netjes, tot alle schepen vertrokken waren, en wij mooi als laatste achter de stoet aan gingen.

Bij Utrecht de afslag naar het centrum. Eerst door de sluis. De sluiswachter stond al op ons te wachten, en binnen de kortst mogelijk tijd, lagen we een metertje hoger. We moesten de volgende brug nog zien te halen. Toen we om kwart voor 5 bij de brug aankwamen , en ik de brugwachter opbelde, kreeg ik te horen dat ik te laat was. Ik had een half uur voor aanvang moet bellen. Om 5 uur zou de brug sluiten, en om 18.00 uur weer open gaan. Zo bonden we ons vast aan de Duck dalvers en hielden voldoende ruimte over voor alle jongens en meisjes die al roeiend onder de brug door konden. Zelfs een 8 met stuurman was aan het oefenen.


Om 18.00 uur gaf de brug een groen sein, en konden we verder. Alle volgende bruggen gingen hierna bijna als vanzelf open. We namen een plek in, in het linker kanaal, waar de gemeente Utrecht voor een reeks aan aanlegplekken gezorgd heeft met stroom. Via een betaalpaal mag je je schulden aan Utrecht voldoen. Een wandeling door de stad , is altijd weer leuk, ook al is het donker. Deze stad leeft in de nacht. De terrassen waren nog vol van mensen. De muziekschool had het druk, en de student trapte op de pedalen van zijn fiets, om maar niets van dit studentenleven in de stad te hoeven missen.
Eén reactie op “Schoonhoven- Utrecht”
LEUK OM IETS TE HOREN over Nederlandse steden. Utrecht paar mooie foto’s en Schoonhoven Volgens mij zijn wij daar ook eens geweest met Jan Zuijderwijk nog in die grote boot met hem. Schitterende herinnering.!!!Hoe is het eigenlijk met Jan.? Wanneer komenjullie nou precies weer thuis?