De Rijn


Vanaf mijn plek , bij motoryachtclub ‘Germersheim EV’ ,in een zijhaven van de Rijn, heb ik goed zicht op het drukke water verkeer van de Rijn . Schepen die zich door het water worstelen om vooruit te kruipen.Het diepe en zware geronk van de motoren hoor je al van ver aankomen.Een dubbel stel van 2maal 110 meter duwt zich via de relatief smalle havenmond, de inham binnen. Zijn eindbestemming is deze havenmond , waar een containeroverslag is en een steenkool overslag.
De stroom mee brengt de schepen in een ongekende snelheid. Voor ons een enorme ervaring zo een dag tussen de grote jongens, waarvan zeker 75% uit Nederland komt.
Waren in de tijd van Piet Hein, de Nederlanders, de heersers van de zee, nu zijn ze het op de Rijn.
Schepen van rond de 3000 ton hebben goed werk op de Rijn . Al het containertransport gebeurt door Hollanders. Olie en bulk, zoals grinden , kolen en staalschroot gebeurd voor 50-60% door landgenoten.Dit in tegenstelling ,van wat ik in Frankrijk gezien heb.
Van de 4 passagiers schepen , die we in Strasbourg gezien hebben, waren er wel 2 van Nederlanderse bedrijven, die de Rijnreisjes verzorgden.
De Rijn is een verraderlijke rivier. In smalle stukken stroomt het als een gek, terwijl in het gedeelte boven de sluizen , er nagenoeg geen stroom staat. Na de laatste sluis , van Basel af gezien,komt de Rijn tot leven.4-5 knopen stroom doet zeker mee. Voor ons is er weer een nieuw record verbroken. Liepen we op de Elbe met stroom mee 10,5 kn, vandaag presteerden we 11,3 knopen( bijna 21 km) . Blij dat we niet gekozen hebben ,om de Rijn tegen stroom te nemen.
Met zijn tweeën, kijken we ,hoe we moeten varen, waar de tonnen en kribben liggen, en of het tegenovergestelde schip een blauw bord toont. Dit houd in, dat het schip de verkeerde wal pakt, om tegenstroom te mijden. Soms brengt het ons in benauwde posities, wanneer 2 schepen gelijk komen, waarvan de een met , en de ander zonder blauw bord vaart. Dit betekent, dat wij er tussen door moeten. Blij dat we geïnvesteerd hebben in goede spullen. Nu kunnen we schepen ruim van te voren aan zien komen op het beeldscherm dat voor ons staat.
Leuk is het , wanneer je schepen tegen komt s’Gravenzande, of Maasland.
Jammer dat ze onze Westlandvlag nooit herkennen.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.