Het hoog(s)te punt, tot nog toe.


Het vertrek vanuit Neurenberg ging gepaard met veel gezwaai vanaf de 5 cruisschepen die aan een lange steiger , bijeen lagen. Schepen van 135 meter lang en 11,45 meter breed. Neurenberg is het einde van de oude vaarroute, die eindigd met een grote haven. Het nieuwe vaar gedeelte ,wat pas in 1992 geopend was , begint met een sluis. Deze moderne sluizen nemen grote stappen. Zo pakten we in 4 sluizen zomaar 95 meter hoogte, om tot het hoogste vaarpunt van Europa te komen. Wat een schitterend gebied.
Welk voorrecht hebben wij, om zo een mooi gebied te mogen bezoeken.
Velden met bloeiend koolzaad, afgewisseld door witte dorpjes, en een herder met een groep schapen. Uitgestrekte bossen waar hier en daar een water bron , de voeding voor dit hoogste kanaal is.
Bij de aanleg hebben ze rekening gehouden, met een tekort aan water. Om die reden, hebben alle sluizen een 3 traps buffer, waarmee bij iedere schutting 3 kwart van het sluiswater hergebruikt wordt. Op het kanaal met het hoogste waterniveau, constateerden wij al een verlaging van 20 cm.
Het schutten gaat anders dan in de voorgaande sluizen. Het sluiswater wordt aan stuurboord zijde ingelaten. Zodoende wordt iedereen verzocht om aan bakboord zijde aan te leggen, omdat je naar bakboord gestuwd wordt. Zo starten wij bij de eerste sluis aan stuurboord, en eindigden aan bakboord, omdat het overnemen van bolder naar bolder(13keer) niet snel genoeg ging, liep het schip weg van de kant. Bakboord had ook bolders !
Bij de hoge sluizen waren drijvende bolders alleen aan bakboordzijde. Als je dan je landvast ,vast maakt, kun een bakkie doen , tot de deur weer open gaat om door te varen.
De enige aanleg steiger in die 14 km topniveau was verboden terrein, maar voor ons een schitterende aanleg plek. Het is een gemeentelijke overslagplek voor vrachtschepen.Een Hollands schip uit Wiege bij Nijmegen , lag te wachten op zijn vracht. Een fietspad lag erlangs. Zo waren we weer een bezienswaardigheid.
Daar we ons op het “Europaische Hauptwasserscheide” bevonden, hebben we aan beide kanten van de sluizen van het kanaal, een flessenpost uitgegooid. De fles bij sluis 99(Hilpoltstein) gaat richting Noordzee, de fles bij sluis 115(bachhausen) gaat naar de zwarte zee. We zijn benieuwd hoe dit af gaat lopen.

20130506-122814.jpg


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.