Haar lange blonde haren golfde in de wind, bij iedere stap die ze nam. Hard lopend kwam ze ons voorbij, over de boulevard/ park wat vanaf Würzburg parallel liep langs de Mainz. We waren nog maar net vertrokken, en hielden een constante snelheid aan. Onze blondine liep uit op ons,althans, toen ze nog fris en sterk was. Na drie kilometer begonnen wij kop te nemen, en onze schoonheid moest afhaken. Zo een kanjer gun je toch een Fanta!
Het schutten verliep vlot, tot sluis nr 3 voor die dag. We moesten wachten op onze volger. Zo gingen we daarna verder in gezelschap van 1200 ton borax, bestemd voor een glasfabriek in Neurenberg. Dit schip uit Delfzijl, had in Rotterdam geladen, en had een terugvracht met machine onderdelen voor Straatsburg. Schippers zijn zwervers, die overal heen varen, om het bedrijf draaiende te houden.
Je merkt dat we in een bijzonder gebied varen. De hellingen staan vol geplant met druivenstruiken, en de toeristen nemen in aantal toe. .Sinds de Rijn , hebben we vandaag weer 3 grote en 2 kleine cruisschepen gezien. Het aantal fietsers met 2 rode tassen aan hun bagage drager ,is niet meer te tellen. Allemaal fietsliefhebbers die de Mainz befietsen.
Vandaag werd er ook opvallend veel gevist en gebarbecued .Duitse vrachtvaarders heb ik niet gezien.
Wordt er nog wel gewerkt in Duitsland. Ja, maar niet op de ‘dag van de arbeid’.
Vanavond zijn we aangemeerd in een klein haventje in Wipfeld . Collega watersport liefhebbers, kwamen in groepjes direct aanlopen, om ons binnen te loodsen.
Direct werd er verteld over een Hollander die vorig jaar kwam, en gewoon hydrolisch een paar palen liet zakken, i.p.v. aanmeerde.
Kennen wij die ergens van!!!
Morgen varen we tot Bambergen. Vanaf daar , gaat het Mainz Donau Kanaal (MDK) beginnen.
Een bouwplan dat in 793 al gestart was, maar uiteindelijk pas in 1992 in gebruik genomen is.
Het is de verbindingsader , tussen de Noordzee en de Zwarte zee, over een traject van 3500 km. Het kanaal is 171 km lang, met 11 sluizen op en 5 sluizen neer, waarvan er 3 bij zijn van 25 meter.
Een traject van 11 km is het hoogste punt van de berg. Wanneer we dit stuk bevaren , zijn we 406 meter gestegen, sinds ons vertrek uit Nederland.