Hollands glorie in Franse kanalen.


Bea van de bakker stond al op me te wachten, toen ik de deur van de winkel open deed. O zo vriendelijk dat ze was,kon ze me van alles aansmeren. Maar dat le pain coupé, nog niet mogelijk was op de woensdag ochtend , ging er bij mij toch niet in. Dus ging ik scheepswaards met croissantjes, koek voor bij de koffie ,en ongesneden brood dat nog warm was .Jammer dat het verse brood , net als in Griekenland, zo ontzettend hard kan zijn. Ik heb hiermee al een hoek tand verspeeld, en wil de andere kant van mijn gebit nog goed houden, dus werden er vandaag dunne sneetjes brood gesneden.
Ook voor vandaag hadden we weer een 50 km te gaan. Het begon met regenpak, maar al snel kon die uit ,omdat het zonnetje door kwam.
Het is druk varen op de Saône . Vooral heel veel huurboten, maar ook mensen die de Saône en de Rhône afvaren, om te overwinteren in kanaal ‘du Midi’, wat tussen Frankrijk en Spanje in ligt.
Veel vrachtverkeer is er niet meer.
Opvallend in Frankrijk, is het aantal Nederlandse boten wat rondvaart. Veel oude vrachtschepen die hier een nieuwe bestemming als plezierboot, of woonschip hebben gekregen. ( foto van de Nieuwe Zorg). Veel schepen behouden hun oude naam , zodat hun afkomst direct herkenbaar is.
Als ik de kleine visbootjes niet meerekent, schat ik in, dat 80% van de schepen, wat geen huurboot, of spits is, van Nederlandse origine zijn.
Zoveel skûtsjes, stijl en scherp Stevens , tjalken, maar ook valkkruisers, kempenaars, linssens ,valkvlet, Rijnlandvlet , super van Craft, en noem maar op vaart hier rond.
Nederland is een scheepsbouw land, en die schepen kom je hier tegen.
We merken aan de bovenloop van de rivier te komen. We krijgen meer sluizen, meerdere rivieren monden uit op de Saône , en de tegenstroom begint op te lopen. Met een streepje gas bij, is dat voor ons geen probleem, je moet alleen wat eerder diesel tanken.
In de haven van Seurre vonden we een prima steiger.
Een Amerikaan, die een fiets-vaar vakantie deed, kwam nog even vertellen dat zijn schoonouders ook zo een schip als de Nettie gehad hadden , alvorens ze in de sixties naar de U S emigreerde. Het zal wel een schip met zijzwaarden geweest zijn. De zwaarden zijn vaak de herkenning , terwijl het type schip allang vergeten is.
We maken ons klaar voor de tocht over het kanaal entre Champagne-Bourgogne over twee dagen. Zorgen dat we genoeg eten , water en diesel aan boord hebben, en dat de was schoon is.
Dat laatste kon hier geweldig gebeuren, door een havenmeester die mijn onderbroeken persoonlijk in de droger kwam doen.
In de volgende aanlegplaats zullen we inkopen moeten doen voor een dag of wat. We kunnen ons eigen brood bakken , en hebben voor ruim een week voldoende voedsel aan boord.
Nu zullen ze onderweg nog wel eieren en konijnen verkopen, dus omkomen van de honger doen we niet zo gauw. Maar een stremming zou zo maar kunnen.
Kanaal entre Champagne-Bourgogne is lang, heeft veel sluisjes, maar weinig dorpen voor inkopen.
De route over de Loire , en via de kanalen door de Bourgogne waren al gestremd vanwege werkzaamheden, vandaar dat we deze route hebben gekozen.
Die avond werd er nog druk gejeu du bouled in het parkje tegenover de haven.
Tijdens deze reis komt het pas sterk naar voren, dat de Fransman net zo makkelijk zijn ballen pakt, als wij de fiets .

20130919-205657.jpg


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.