Spits uur op de Marne.


Om exact 8 uur gaf de sluis , acte de présence , wat we geen minuut onbenut lieten.
Met de afstand bediening werkt dat perfect, om de sluis voor ons te laten openen.
We voeren door het laatste stukje van het champagne gebied, waar de seizoen arbeiders alweer aan het oogsten waren.
Voor vandaag stonden er 8 sluizen en 90 km, op het programma. Wel veel, maar de stroom en het weer liet het goed toe. De sluizen werden een maatje groter, zodat grotere schepen dieper stroomopwaarts op de Marne konden laden.
Bij een brug was het een drukte met spitsen.
De Franse spits is gebouwd op de maat van de sluizen. Ze hebben dan ook bijna allemaal de lengte van 39 meter, en de breedte van 5 meter, en laden iets meer dan 360 ton. De spits als vrachtschip wordt een zeldzaamheid. De spits als woonboot, kantoorboot, opslagschip, of wegrot ijzer, zie je steeds meer.
Zeer verbaasd waren we dan ook om 8 vracht spitsen bij elkaar te zien. Zelfs binnen een paar uur kwamen er nog 6 leeg tegen. Wat ze gingen doen was ons onbekend , maar de bieten campagne, of de oogst van veevoeder, zal er wel aankomen. Het meeste maïs staat nog op het land, en het weer is perfect.
We voeren door naar Lagny. Een iets grotere plaats met een mooie aanlegsteiger .
Een bezoek aan het toeristen buro, gaf ons inzicht, waar voor vanavond ,wat te eten was. Een check van 5 restaurants ,deden er 4 al snel afvallen, en was alleen de duurste nog open of viel binnen de specs.
We hebben een heerlijk afscheids diner genuttigd van Henk en Leonie, die de volgende dag alweer huiswaarts zouden gaan.
Een afzakkertje voor het slapen gaan , om toch voor de zoveelste keer te kunnen proosten op het goede leven, of de mooie tijd aan boord, maakte een einde aan deze dag.

20131002-222203.jpg

20131002-222232.jpg


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.