27 juli , Puerto de Blanes -Barcelona. 57 km.
De ochtend was heel anders dan de avond ervoor. Toen stond het parkeer terrein helemaal vol met autos die naar het vuurwerk waren gaan kijken. Nu was het terrein zo goed als leeg . We hebben hier de hele nacht beveiliging gehad. Toen ik om 3 uur effe ging kijken, reed de beveiliging op zijn elektrische step over de kade. Dit is een dure haven, maar ook een goede en nette haven.

Poseidon windvoorspellingen gaf aan , dat het tot 14.00 uur blauw zou zijn(1-3BF) daarna zou de wind in kracht toenemen naar 5-6 om 17.00 uur. We hadden dus best een beetje haast om de 5 uur te over bruggen om naar Barcelona te komen. We hadden de dag ervoor een afspraak gemaakt met Port Vell. Een haven tegen het centrum van Barcelona aan. Voor de prijs van 139€ per nacht mochten we er drie nachten onze boot aan de steiger leggen. Het was niet goedkoop, maar je lag wel in het centrum. Dus wij hadden ons hierop ingezet. Half in de ochtend kwam er een mail binnen, waarin vermeld stond dat we niet welkom waren, omdat ze alleen maar schepen van 18 meter toelieten. Daar zaten we dan , en toen! Ik moest een besluit nemen. Dan maar voor de eerste haven van Barcelona die we tegen komen. Het maakt dan toch niets meer uit. We moeten toch de bus of tram pakken naar het centrum. We konden in Port Forum terecht, voor 140€ per 3 nachten met stroom en water.

Het was een feestje om dit stuk te kunnen varen. Het hele eind tot aan Barcelona was het strand. Er lag een duidelijke ballenbaan waar ik langs kon varen. Zo voer ik het hele eind binnen 1 km uit de kust. Om 8 uur waren er al mensen op het strand , en om 12 uur was het hier en daar gewoon druk. Het was wel oppassen met jeugdige aankomende zeiltalenten, die ooit misschien met de olympische spelen zouden zeilen, maar nu nog het overstag gaan onder de knie moeten krijgen. De begeleiding was vaak dicht in de buurt, en excuseerde zich als wij gas terug moesten geven om de zeilers voorrang te geven. In dit geval moeten zij wijken, omdat ik koers hou. Sinds ik op zee ben, vaar ik alleen nog met automatische piloot. Deze corrigeer ik als het nodig met een graadje eraf of erbij. Zo kan ik uren varen zonder mijn stuur te gebruiken.


Vlak voor Barcelona, werden we verrast door een nieuw soort zeilboot . We hadden het hele schip niet gezien, en ineens lag het naast ons. Dit zijn zeilboten, waar het schip door zijn snelheid omhoog komt en dan misschien nog wel twee keer zo hard kan met alleen een kiel op het water. Ze waren zeker nog aan het testen . Best een groot zeilschip met een begeleidings vaartuig erbij, met de opschrift “American Magic”. Dit zijn dus de nieuwe schepen van de toekomst die hier getest worden.
In de haven werden we nestjes geholpen, Eerst op plek B42, later op B2. Eigenlijk waren we hier helemaal niet blij mee, zo direct langs de straat. De medewerker zei dat we een klacht in moesten dienen als het niet te harde was. We zullen het eerst wel een nachtje aankijken, hoe het gaat met de achterliggende disco. De steiger is een drukte van jewelste. Hier is nagenoeg elk schip vannacht bezet. Naast ons ligt een schip met een Nederlands koppel.
Aan het eind van de middag gingen we opzoek naar waar we morgen heen moeten. Eerst een heel winkelcentrum van drie verdiepingen afgezocht naar een kaart van Barcelona. Uiteindelijk vonden we een kaart in een zijstraat bij een klein winkeltje . De Metro is kapot, de tram rijdt niet meer , dan blijft de bus of de taxi over morgen. We gaan het wel zien, morgen gaan we rondtoeren door de stad.
2 reacties op “Barcelona,”
Welkom in Barcelona. Wat gaat het worden.De Ramblas. De gebouwen van
Kan even niet op de naam komen van de kunstenaar van Dali denk ik steeds maar die is het niet. In ieder geval fijne dagen in Barcelona .xxxx
Ja we weten het Gaudi,