Kanaal de Garonne


Maandag 3 juli , Port Sud, Toulouse-sluis Fenouillet 3 Toulouse

5 sluizen, 20 kilometer, 3,5 uur gevaren

Op maandag ochtend 5.30 uur vertrokken we uit Poeldijk met mijn zus en zwager naar Toulouse , voor hun, voor een weekje sluizen en kanaal ervaringen op doen.

Het was vandaag een lange reis vanuit Poeldijk naar Toulouse. Met de auto, vliegtuig, bus, metro en  bus werden we bij “Port Sud” afgezet. Het schip lag er nog keurig bij. Wel waren de accus behoorlijk leeg geraakt. Er stond toch echt nog teveel apparatuur aan, terwijl ik er vanuit gegaan was, dat alles uit stond. Ook voor mij is dit weer een leer proces.

Na wat start boodschappen te hebben gedaan, geluncht te hebben en afscheid genomen te hebben van de havenmeester, vertrokken we richting Toulouse Centre . Het begin stuk, was schitterend en nog erg groen, maar opeens bevonden we ons midden in de stad. Grote wegen liepen parallel met ons aan beide kanten van de vaart. Hoofdwegen raasden boven ons langs, en zo kwamen wij midden in het centrum terecht. Recht tegenover ons bij de eerste sluis was het centraal station. We waren door het rode licht gevaren met de veronderstelling dat de sluis automatisch was. Vanuit luidsprekers, werd ons te kennen gegeven dat we hadden moeten stoppen.

Echter de sluisdeuren gingen open, wij voeren in de sluis en een enorme mensenmassa, die de trein gemist hadden of al waren gearriveerd, keken toe hoe wij tijdens het schutten, 6.20 meter in de diepte verdwenen en na het openen van de deuren onder de stad door uit hun zicht raakten.

Bij de volgende sluis kregen we uitgebreid uitleg over de werking van de sluizen. Alsof we dit spelletje pas voor de eerste keer deden. Wel kwam er een nieuw fenomeen bij.  Iedere sluis blijkt hier een omloop te hebben, waarbij het overtollige water via een bypass zijn weg vind naar de beneden laag , na de sluis. Hierdoor word je voor de sluis naar bakboord gezogen en na de sluis met veel kracht naar stuurboord gestuwd. Dit is geen pretje, en verstoord je koers.

We namen plaats bij de derde sluis. Dat leek een rustige plek, ver weg van de HSL trein die iedere 10 minuten voorbij raasde. Helaas, een denkfout dat de trein zo een halve kilometer van ons af zou liggen , leek niet waar. Dat was een hoofdweg, en de HSl bleef gewoon 20 meter uit het kanaal langs ons voorbij razen. We waren gelukkig moe genoeg om gauw in slaap te vallen . Voor onze gasten, een nieuwe ervaring om aan boord te zijn, voor ons hernieuwde beleving.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.